Voortdurend attent op fouten

februari 24, 2016
admin

Boomverzorging-2De berk in onze tuin is omgezaagd door een ‘boomverzorger’. Op spikes klimt hij in de boom, zekert zichzelf, taxeert waar hij gaat zagen, knoopt een lijn aan een tak en zaagt hem door. Aan mij op de grond om het verkeer tegen te houden, de tak te laten vieren en los te maken. Alles gaat met kalmte, rust en aandacht, ervoor zorgend dat we elkaar goed begrijpen.

Op het moment dat er serieuze ongelukken kunnen gebeuren, heb je weinig aan stoer gedrag. In onze fysiek veilige kantooromgeving verliezen we dat wel eens uit het oog, maar in de luchtvaart of off shore industrie, waar onveiligheid levens kan kosten, is dat bewustzijn veel meer aanwezig. De organisatiepsycholoog Karl Weick heeft een prachtige casus beschreven over een vliegdekschip waar jonge mensen onder moeilijke omstandigheden (weinig ruimte, zeegang, olie op het dek, overal vliegtuigen en explosieven) met elkaar samenwerken. Een piloot moet, als hij of zij het signaal krijgt om te landen, erop vertrouwen dat het elastiek is gespannen dat hem opvangt om te voorkomen dat hij van het dek afglijdt en in zee valt.

In die wereld berust samenwerking op zorgvuldige communicatie, aandacht voor wat de ander doet, duidelijke procedures waar mensen zich aan houden, respectvol met elkaar omgaan, veerkracht in geval van crisis en als er snel gehandeld moet worden gaat expertise boven hiërarchie.

Organisaties met deze kenmerken zijn ‘high reliability’ organisaties. Organisaties die voortdurend werken aan betrouwbaarheid, attent zijn op fouten, daarvan willen leren en een cultuur scheppen waarbinnen dat kan. Op dit moment begeleiden wij een van onze klanten in een traject om zo’n cultuur te creëren. Zodat je ervan op aan kunt dat je geen tak op je hoofd krijgt als je samen een boom omzaagt.

1 Comment. Leave new

[…] en controleerbaarheid. In het bedrijfsleven zijn daar vele voorbeelden van, het wordt veerkrachtig organiseren genoemd. Het is de manier waarop ziekenhuizen werken, oliemaatschappijen maar ook een bedrijf als […]