Provincie Gelderland is vooruitstrevend in haar manier van organiseren. Werkplezier en werkgeluk staan centraal, vanuit de overtuiging dat mensen gelukkig worden van hun werk als ze beter presteren.
Medewerkers kunnen via een interne arbeidsmarkt solliciteren naar een functie die hen aanspreekt en past bij hun talenten en ontwikkeling. De provincie werkt actief samen in externe netwerken om grote maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. In 2014 besloot de provincie tot de verbouw van het bestaande kantoor inclusief de aanbouw van een nieuw gedeelte. Het nieuwe Huis der Provincie, dat in juli 2017 in gebruik is genomen, ondersteunt drie functies: samenwerken, verbinden en ontmoeten.
Vereenvoudigen
De overgang naar een nieuw provinciehuis en de invoering van een nieuwe werkstijl stelde de provincie Gelderland voor grote vragen. De afgelopen jaren was veel energie en tijd gaan zitten in de bouwactiviteiten, waarbij de werkstijl feitelijk te abstract omschreven was. Met een reeks interviews en workshops werd de werkstijl geconcretiseerd in vijf principes, die richting gaven aan de verandering.
Verbinden
Behalve de invoering van Het Gelders Werken liepen er nog een kleine tien organisatie-ontwikkeltrajecten, die elk wel vanuit één visie maar niet geïntegreerd werden aangepakt. Dat leidde tot onduidelijkheid. Er is energie gestoken in het verbinden van deze activiteiten, zodat de organisatieontwikkeling meer een verhaal werd. In de kern zijn alle activiteiten erop gericht medewerkers ruimte te geven, zodat zij hun talenten maximaal kunnen in zetten om de organisatiedoelen te realiseren.
Versnellen
Activatie! Via het platform van Yesweconnect worden medewerkers uitgenodigd zich te verbinden in een nieuw netwerk. Rond maandelijkse thema’s worden workshops, lezingen en trainingen aangeboden. Teamdialogen geven medewerkers inzicht in de aanstaande veranderingen. Rode draad in de aanpak is de eigen verantwoordelijkheid en vrijheid voor medewerkers om zelf te beslissen aan welke activiteiten zij deelnemen.