Voorkom je dat je organisatie los zand wordt door al dat thuiswerken

Henny van Egmond5 maart 2021

Thuiswerken, vaak kijken we alleen naar de fysieke gevolgen: wat betekent het voor ons kantoor als medewerkers meer thuiswerken. En wat moeten we faciliteren om medewerkers een goede thuiswerkplek te geven. Dit soort vragen zijn natuurlijk belangrijk, omdat we ook na corona – zo verwacht iedereen – we meer blijven thuiswerken dan voor de pandemie.

In 2 dagen een compleet beeld van jouw toekomstige manier van werken met het Yolk Future of Work Lab. >>>

Het werkt verzakelijkt

Maar twaalf maanden gedwongen thuiswerken op veel meer zaken impact gehad, zaken die voor een efficiënte en effectieve manier van werken van belang zijn. Gedrag is veranderd. We verrichten andere activiteiten. En we zien dat werk veel zakelijker is geworden: online vinden we het moeilijk om persoonlijk contact te maken, werkelijk te verbinden met collega’s en onze leidinggevende.

Zonder sociale cohesie geen organisatie

Drie zaken die belangrijk zijn voor een goed functionerende organisatie komen de afgelopen maanden steeds meer in beeld: sociale cohesie, betrokkenheid en ons welbevinden. Sociale cohesie is het cement van een organisatie of een team, het is onontbeerlijk willen we goed samenwerken. Betrokkenheid gaat over de vraag of je als medewerker werkelijk verbonden met de doelen van het team of de organisatie. Niet te verwarren met bevlogenheid, dat gaat over de vraag of je verbonden bent met de inhoud van je dagelijkse werk, zoals de dokter die zich focust op die ene patiënt in de behandelkamer. En welbevinden is een combinatie van je fysiek goed voelen, tevredenheid en het ervaren van werkgeluk.

Een overzicht van recent onderzoek naar thuiswerken tijdens de lock downs en eerder wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe manieren van werken vind je hier in de white paper Werken en organiseren na corona. >>>

De echte kosten van thuiswerken

Alle drie deze zaken beoordelen we negatiever dan een jaar geleden. Onderzoek toont aan dat we minder betrokken zijn bij ons team en onze organisatie, de sociale cohesie is afgenomen en ons welbevinden is ook gedaald. Allemaal als gevolg van het feit dat we elkaar minder in de fysieke wereld zien. De kosten van thuiswerken wordt dat ook wel genoemd.

Investeren in verbinding

We kunnen geruststellen dat online samenwerken, zeker op zo’n grote schaal als tijdens corona, tot ander gedrag heeft geleid. Omdat gedrag de meest concrete uiting van een cultuur in een organisatie is, is ook onze cultuur sluipenderwijs verandert. Als de toekomst van werken en organiseren hybride wordt, is investeren in onze cultuur van groot belang. Ander gedrag dus, gericht op verbinding: verbinding met je collega’s, verbinding met de doelen van het team en de organisatie en – zeker niet als laatste – verbinding met jezelf.

Interesse in ons onderzoek 'Werken na corona'? Laat dan hier je gegevens achter .