Ook jij bent trendsetter in het nieuwe werken

Yolk10 mei 2017

Lean, Agile of gewoon ‘het nieuwe werken’. Waar je je ook op stort, trendsetter ben je altijd als jouw nieuwe manier van werken het resultaat is van de ambitie van je organisatie.

Al voordat de term het nieuwe werken was uitgevonden, voerden organisaties het al in. Eckart Wintzen zag zijn BSO/Origin als een verzameling cellen. Elke keer als een cel meer dan 50 mensen telde, werd er gesplitst om de verantwoordelijkheid echt bij de mensen te leggen. Elke cel hield zijn eigen broek op en benoemde zelf de directeur. Stafafdelingen waren er niet. Wintzen beschreef zijn filosofie in het boek Eckart’s Notes. Het boek staat al bijna 5 jaar in de top 100 van de best verkochte managementboeken. Vandaag de dag is het boek uit 2007 nog steeds een eyeopener voor veel organisaties.

Glashelder

Verzekeringsmaatschappij  Interpolis realiseerde zich in de jaren negentig dat verzekeren feitelijk ging over vertrouwen en besloot haar dienstverlening volledig te veranderen. Geen kleine lettertjes meer in de voorwaarden, klanten konden bonnen thuis laten omdat hun schade meteen aan de telefoon werd afgehandeld, et cetera. Interpolis Glashelder was het nieuwe motto. Als een van de eerste organisaties voerden ze voor grote groepen medewerkers  Telewerken in. De werkstijl werd aangepast onder de naam Helder werken. Interpolis was uiterst succesvol en werd van een onbeduidende verzekeraar een van de leidende bedrijven. Tot op vandaag behoort de klanttevredenheid tot de hoogste in Nederland.

Uniek

Interpolis, BSO/Origin, maar ook Rabobank waar wij de nieuwe werkstijl Rabo Unplugged ontwikkelden, bewijzen dat hét nieuwe werken niet bestaat. Het gaat altijd om een unieke werkstijl die past bij de ambities van de organisatie. En natuurlijk rekening houdt met de veranderingen in de samenleving, bijvoorbeeld op het gebied van technologie.

Hoe beter het ‘waarom’, hoe succesvoller de organisatie

Hoe beter een organisatie in staat is het waarom van de nieuwe manier van werken te bepalen, hoe makkelijker de verandering plaatsheeft. En wat misschien nog wel belangrijker is: hoe beter het waarom, hoe succesvoller de organisatie is. Het verhaal van Interpolis is bekend. BSO/Origin groeide uit tot een bedrijf van 10.000 mensen en raakte in verval toen de nieuwe eigenaar de managementfilosofie langzaam de nek omdraaide. En Rabobank was meer dan zes jaar de meest populaire werkgever in Nederland.